”The Mammy” – här från en annons och i "Borta med vinden" från 1939.

#bildskolan 5: ”The Mammy”

2013-09-27 | Joanna Rubin Dranger padlock

KULTUR

I veckans #bildskola tittar vi närmare på ”The Mammy”; dess funktion och spridning och hur figuren avsåg förmedla en nostalgisk bild av slaveriet.

RELATERADE ARTIKLAR:

#bildskolan 1: Icke-stereotypa bilder

#bildskolan 2: Vad är en golliwog?

#bildskolan 3: Stereotyper i våra vanligaste serier

#bildskolan 4: Den repetetiva mallen

.

"The mammy" skapades av vita sydstatare som svar på antislaveriattackerna från norr. "The mammy" förmedlade en nostalgisk bild av slaveriet och var en motbild mot anklagelserna om vita mäns våldtäkter av svarta slavkvinnor.

Figuren var en rejält överviktig och desexualiserad modersgestalt, glad och nöjd med att sköta de vitas (the Masters) barn. Hon var prydlig och ren och bar kläder lämpliga för hennes olika hushållsarbeten. En av de tidigaste versionerna var faster Chloe i ”Uncle Toms stuga" från 1852.


"Mammies” dök upp i böcker, radio och tv-program, i reklamannonser, som leksaker och keramikfigurer.



Här en annons och en bild från "Borta med vinden" från 1939.


"Mammies", "golliwogs" och "pickaninnies" kan framstå som söta och tilltalande om man inte känner till de stereotypa bildernas historia och generaliserande funktion (se #bildskola 3 och 4). Här en kakburk och en meny från “Mammy’s Shanty"

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: