Om att bryta mönster som kvinnlig konstnär


Ellen Thesleff och Hildur Hult tillhörde en ny generation kvinnliga konstnärer som kring sekelskiftet 1900 skapade sig en framtid på egna villkor. Ellen Thesleff (1869–1954) är en av Nordens mest framstående konstnärer. Hon var egensinnig och kompromisslös och kunde leva på sin konst. Hon klippte håret kort, använde ibland herrkläder och umgicks med Mina Loy som skrev det första feministiska manifestet.

Hildur Hult (1872–1904), vars liv blev alldeles för kort då hon tidigt rycktes bort av sjukdom, hann belönas med kunglig medalj för sin uppmärksammade målning Agitation. Motivet, en byggarbetsplats vid Brunkebergstorg, vittnar om ett socialt engagemang. Hon tog intryck av William Morris och Ellen Keys tankar om hantverk och inredning och strävade efter att väva samman liv och konst till en helhet.

Författarna till två uppmärksammade och hyllade biografier berättar om dessa båda kvinnor som satte avtryck i en konstnärsvärld dominerad av män.

Medverkande: Magdalena Gram, författare av "Hildur Hult : konstnärslöfte i allkonstens tid" Hanna-Reetta Schreck, författare av "Jag målar som en gud : Ellen Thesleffs liv och konst" Yukiko Duke, samtalsledare

Lokal: Palmesalen, plan 1 Observera att föreläsningssal kan ändras vid behov. Uppdaterad information om föreläsningssal finns alltid på skärmarna i ABF-husets entré. Välkommen!

I samarbete med Appell Förlag och Svenska litteratursällskapet i Finland (SLS)

FRI ENTRÉ!

När: 24 februari 2020 18:00 - 24 februari 2020 19:30

Var: ABF Stockholm Sveavägen 41 / Stockholm

Arrangör: ABF Stockholm och Svenska litteratursällskapet i Finland r.f.