Motståndets tid – om dekolonisering
Motståndets tid – om dekolonisering Objekt, installation, foto, video
Sissel M. Bergh, Antonie Frank Grahamsdaughter, Carola Grahn, Julie Edel Hardenberg, Gord Hill, Kanina Holmes, Kent Monkman, Marit Shirin, Linda Persson, Liselotte Wajstedt, Tinne Zenner, Olando Whyte & Rut Karin Zettergren
Curators: Antonie Frank Grahamsdaughter och Ulrika Flink
Utställningen samlar 14 konstnärer som själva har en bakgrund i ursprungsbefolkningar eller arbetar i solidaritet med kampen om en dekoloniserad historieskrivning som reviderar och formar framtiden. Utställningens verk förhåller sig till kvarvarande förtryckande politiska koloniala strukturer som världen över utsatt ursprungsbefolkningar för systematiskt och genomgående ekonomiskt och kulturellt förtryck, rasism och exploatering. Utställningen Motståndets tid tar vid där projektet Native Moving Images avslutades 2012, en delad gemensam ambition att visa verk som med sitt eget språk skapar utrymme för nya berättelser och uttryck.
Artisttalk den 23.11 13.00-17.00 Marit Sherin: Performance och Artisttalk Tinna Zenner: Film: Nutsigassat/Translations och Artisttalk Rut Karin: Artisttalk om sitt arbete om kolonialism
Motståndet har alltid varit närvarande vilket kanadensiska Gord Hill skildrar i sitt seriealbum The 500 Years of Resistance Comic Book. Här får vi följa en grafisk skildring av ursprungsbefolkningars motstånd mot kolonisering genom historien. Ett urval ur boken visas upp i utställningen.
I Carola Grahns poetiska verk Notes on Hide, 2017 materialiseras fragmenterade tankar som text på renhud om kropp, etnicitet, tillhörighet och land. Grahn går ofta in i processer där hon konstruerar och dekonstruerar maktrelationer som ett sätt att försöka förstå givna roller, hur de relaterar till den egna självbilden och konstruerar samhället.
Sissel M. Bergh arbetar med flera olika tekniker och material för att undersöka hur man via konst kan läsa land, minne, makt, magi, och relationer. Filmen Dalvedh 2014 tar sin början i nedtystningen av samisk historia i Norge sedan koloniseringen av land började fram till vår tid. Är det möjligt att lappa ihop det förflutna genom att samla spåren som lämnats kvar? Mellan akademisk forskning, det poetiska och sinnliga skapar Bergh ett utrymme för reflektion kring historieskrivande och dess aktivering i nuet.
Olando Whyte och Rut Karin Zettergren undersöker arvet från den historiska triangelhandel där varor som sill, järn, vapen, slavar och socker skeppades över Atlanten mellan 1500-talet till mitten av 1800-talet. Whyte och Zettergren är intresserade av att ur ett historisk, geografiskt och politiskt perspektiv skildra hur den maktbalans och koloniallitet som triangelhandeln skapade har format kulturarv och fortsätter att påverka samtiden. I utställningen visar Whyte och Zettergrens performance objekt från projekt Sill, järn, människor & socker gjorda av material som relaterar till Stockholms inblandning i handeln.
Julie Edel Hardenberg är en Grönländsk konstnär som har arbetet mycket med att omdefiniera och avmystifiera Grönländsk kulturell identitet samt dess förhållande till och oberoende av den Danska staten. I utställningen visas verket Nipangersitassaanngitsut/Hidden(suppressed) Stories och Structural Racism.
Kent Monkman är en Cree konstnär som arbetar med måleri, video och performance. Verket Brothers & Sister, 2015 är en pulserande, rytmisk kritik av Kanadas kolonialhistoria som drar paralleller mellan förintelsen av bisonoxen på 1890-talet och den ödeläggelse som ursprungsbefolkningen förorsakades genom ett nätverk av internatskolor som drevs av den kristna kyrkan. Skolsystemet skapades i syfte att ta bort ursprungsbefolkningens barn från påverkan av sin egen kultur och integrera dem i den dominerande vita kanadensiska kulturen.
Liselotte Wajstedt skapar i verket The Lost One en öm berättelse om sin mormor. Filmen väver ihop familjefotografier, landskapsbilder med att Wajstedt syr en vit kolt till sin mormor på maskinen hon ärvt från henne. Längs nederkanten har hon tryckt en rad bilder från mormoderns liv, som sedan sammanfogas, bit för bit.
Antonie Frank Grahamsdaughter [WHITEWASH] – att omvandla ”den andre” till sin egen avbild – (en process eller resultat eller åtgärd, där ursprungsbefolkningen påtvingas en livsstil – inklusive språk, kultur, religon etc – av majoritetsbefolkningen). Projektet tar sin avstamp i konstnärens far och den egna familjens historia i Kanada (Metis, Ojibwe, skotsk). Genom kartläggning med kameran undersöks hur kolonialism, assimilation, rasism och den nuvarande processen av dekolonisering sker. Medverkande: Scots Graham och Fitz-James Graham.
Tinne Zenner film Nutsigassat/ Translations 2018 närmar sig de vackra bergen Sermitsiaq och Kingittorsuaq på Grönland. Landskapet fungerar som ett landskap för kollektiv nostalgi och industriell produktion. Filmen riktar uppmärksamhet på språket som en plats för motstånd och hur översättning av språk och kultur kan ta form i en postkolonial modernitet.
Marit Shirins performance Humans & Soil är ett pågående samarbetsprojekt som utforskar förhållande till jorden genom ett möte mellan två olika kulturer, den samiska och Ainufolket i Japan. Humans & Soil utgör ett utbyte mellan dansare, musiker och författare från Sverige, Sapmi och Hokkaido med syftet att belysa diskurser i relation till urbefolkningsrättigheter, kulturpolitik, icke-repatriering av ben och landrättigheter.
Linda Persson är intresserad av kvinnlig kunskap och har under flera års tid samarbetat med Wongatha-kvinnorna Geraldine och Luxie Hogarth från Leonora, en grustad i västra Australiens guldfält. Verket handlar om Hogarth-familjen och deras arbete med att föra vidare kunskap om det egna språket Kuwarras betydelse. Genom att dela kunskap och respekt för det egna folkets distinkta kultur, historia, språk och livsstil stärks självideniteten hos en yngre generation ursprungsbefolkning.
The REDress är ett projekt av Jaime Black, en multidisciplinär konstnär baserad i Winnipeg. Hon skapade projektet för att ge samhällen en möjlighet att närma sig och delta i en visuell konversation om alla dom försvunna och mördade kvinnor med urbefolkningsbakgrund i Kanada. Enligt Black framkallar de tomma klänningarna en närvaro genom markering av frånvaro. Synen av kroppslösa röda klänningar som hänger i offentliga utrymmen fungerar som en påminnelse om de många förlorade men inte glömda flickorna och kvinnorna. I utställningen visas en kortdokumentär, North Stories av Kanina Holmes om projektet REDress på Atlin Arts and Music Festival.
I samarbete med Native Moving Images, TEGEN2 och Konstfrämjandet Stockholm
Med stöd av: Kulturförvaltningen, Stockholm stad och Konstfrämjandet Stockholm
Utställningen pågår t.o.m. 1 december
Öppettider: fredag - söndag 13-17 Bjurholmsg. 9b, T-bana Skanstull 070-2855777 eller 070-7161923
När: 8 november 2019 17:00 - 8 november 2019 20:00
Var: Tegen2 Bjurholmsgatan 9b / Stockholm
Arrangör: Gunilla Sköld Feiler och 3 andra
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST