Releasekväll för antologin Normkritisk pedagogik
Välkommen på release för den nya antologin om normkritisk pedagogik "Normkritisk pedagogik - perspektiv, utmaningar och möjligheter" som släpptes i början på april på Studentlitteratur förlag (Bromseth & Björkman red.)
Med utgångspunkt i antologin kommer vi tillsammans att reflektera och diskutera vad normkritisk pedagogik kan vara, hur den kan göras och på vilket sätt den är relevant idag.
Kvällen inleds med ett par kortare föreläsningar av redaktör Lotta Björkman och en av författarna, Matilda Persson Sjödell. Därefter kommer en paneldiskussion att hållas med fokus på den normkritiska pedagogikens potential inom utbildning idag.
• Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? • På vilka sätt är normkritisk pedagogik fortfarande relevant idag och vilka nya erfarenheter görs och behöver göras? • Hur kan vi tillsammans fortsätta att utveckla normkritisk pedagogik?
Publiken kommer att få möjlighet att ställa frågor till panelen, både digitalt och muntligt. Fundera gärna i förväg på vilka frågor du skulle vilja diskutera!
Enklare snacks och alkoholfri dryck kommer att finnas.
Boken kommer att finnas till försäljning!
INFORMATION
Datum: Onsdag 22 maj 2019
Tid: 17.30-20.00
Plats: ABF Malmö, Spånehusvägen 47
Kostnad: Gratis, öppet för alla!
Ungefärliga hålltider:
17.30-18.10 Lotta Björkman & Matilda Persson Sjödell
18.10-18.30 Mingel och bokförsäljning
18-30-19.30 Paneldiskussion
19.30-20.00 Mingel och bokförsäljning
PANELDELTAGARE: • Kristine Hultberg Ingridz, genuspedagog och adjunkt i pedagogik på Malmö Universitet • Björn Svensson, lärare sedan drygt 20 år med en bakgrund inom RFSU, som projektledare och förstelärare med inriktning på jämställdhet, genuspedagogik och sex och samlevnad. • Elisabet Nidsjö, psykolog och normkritisk föreläsare med särskilt fokus på hbtq-personers livsvillkor • Marco Vega, sexualupplysare och utbildare kring normer rörande maskulinitet och manlighet • Lotta Björkman, en av två redaktörer till antologin samt utbildare i normkritisk pedagogik. Gymnasielärare och numera adjunkt i pedagogik vid Södertörns högskola. • Matilda Persson Sjödell, författare till ett kapitel i antologin och lärare i Burlövs kommuns kvalitetsteam och även utbildare inom normkritisk pedagogik • Anna Lilja, projektledare på RFSU och arbetar framförallt med RFSU Malmös arbete mot LSS
MODERATOR: Frida Sandegård pedagog, utbildare och processledare. Tidigare utvecklingschef vid ett studieförbund och före detta förbundsordförande RFSL.
OM BOKEN: Normkritisk pedagogik är ett begrepp som utvecklats i Sverige under 2000-talet. Begreppet har sina rötter i kritisk pedagogik, queerteori och intersektionella perspektiv och uppstod från början i en pedagogisk kontext som en reaktion mot det som beskrevs som en toleranspedagogisk inriktning på inkluderings- och värdegrundsarbetet i förskola och skola. Syftet är att utforska och ifrågasätta hur de normer och maktrelationer som skapar skillnad genom perspektiv och praktiker präglar lärandeinstitutioner och de som verkar inom dem.
Begreppet har fått stor spridning och utvecklats på olika sätt vilket har både positiva och problematiska aspekter. Normkritikens utbredning har bidragit till ett uppmärksammande och utvecklande av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Samtidigt har inlemmandet i en offentlig diskussion bidragit till en mainstreaming av begreppet vilket tömt det på viktigt kritiskt innehåll. Normkritik har även ibland kommit att uppfattas som en ny norm, en uppmaning att ’tänka rätt’ men utan att i grunden förändra.
I denna antologi diskuterar lärare, utbildare och forskare verksamma inom området hur begreppet har utvecklats teoretiskt och hur det används i pedagogisk praktik. Vilka erfarenheter har gjorts av de som försökt använda normkritiska perspektiv i undervisning och förändringsarbete genom åren? Texterna sätter åter fokus på normkritisk pedagogik. Antologins röster diskuterar detta på det perspektivskapande, problematiserande och hela tiden allt annat än perfekta och fullständiga sätt som det innebär att hela tiden försöka bli en normkritisk pedagog.
➔︎ Tillgänglighet :
Vår ambition är att så många som möjligt ska kunna delta på våra kurser och använda vårt material. Har du frågor kring tillgänglighet är du välkommen att kontakta oss.
♥︎ ABF Malmö är ett studieförbund i Malmö, Lomma och Burlöv. ♥︎ Hos oss är du varje dag välkommen på kurser, föreläsningar, seminarier och kulturprogram. ♥︎ Läs mer: www.malmo.abf.se
När: 22 maj 2019 17:30 - 22 maj 2019 20:00
Var: ABF Malmö Spånehusvägen 47 / Malmö
Arrangör: ABF Malmö
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST