Emma Bjurström – Absentminded deformation
"Det finns en rörelse, mer som en viskning från den gamla skolans klassiker via samtidens mästare rakt in i Emma Bjurströms måleri. Med precision amplifierar hon och kastar på samma gång nytt ljus på det som tidigare befunnit sig i bakgrunden, så att det via hennes hand hamnar i förgrunden och blir återvitaliserat. Bjurström talar om hennes måleri som en motreaktion till själva förståendet, människans drift att uppdela och kategorisera. Detta till trots uppenbarar duken motiven kraftigt utan att ta bort gåtfullheten. Däri ligger magin utan att på något sätt stå för en glättig realism. Man sugs in i målningarna och lyckosamma är de som får se och uppleva den förtrollningen – åtminstone för en stund.
Det finns ett tänkt tabu, en barriär kring att uppdatera klassikerna. De står ofta för sig själva och det finns en kollektiv överenskommelse att låta de stå kvar där på andra sidan. Likt den tyske målaren Neo Rauchs figurativa alster som består av abstrakta surrealistiska färgskalor utmanar Bjurström denna tanke och vågar det förbjudna. Det är som en performativ utsaga likt när domaren säger ”du döms till”, eller den religiösa ceremonimästaren säger ”härmed förklarar jag er gifta” att sjunka in i måleriet. Saken i sig förändras enligt den kollektiva uppfattningen, det som tidigare förhöll sig på ett visst sätt har transformerats till någonting nytt. Bakgrunden blir till förgrund, det dolda uppenbarat och allting tycks ögonblickligen befinna sig i harmoni. Är Bjurström domaren och ceremonimästaren? Det krävs ett nu och ett då för att definiera förändringen som skett.
Deformation är inom materialvetenskap en förändring av form eller storlek hos ett objekt till följd av pålagda laster. Klassikerna viskar från ena sidan och de nya klassikerna står som en reflektion i spegeln men förändrade. Kollektivet har närvarat i processen och vittnat om att förändringen är fullbordat, ja, någonting har skett. Vi håller med om att det har skett, så frågan är var skriver vi under? Deformeringen är inte nödvändigtvis någonting förfulande eller negativt, tvärtom skapar det som i alla kreativa processer nya vinklar, insikter och relationer via de gamla materialen eller idealen. I en värld som enligt vårt kollektiva tankegods är dualistiskt måste dessa ting ständigt stå i dialog med varandra. Måleriet som Bjurström kommunicerar med gör just detta men så mycket mer.
Moderniteten har jobbat för att separera förnuftet och känslan, att allting ska ha sin självklara plats och strängen ska spännas mellan två punkter. Bjurström nyttjar detta men utforskar de nya gränserna som existerar, det som är gränslöst och upphöjt."
/Valter Sydén
När: 22 november 2018 17:00 - 22 november 2018 20:00
Var: Belenius Ulrikagatan 13 / Stockholm
Arrangör: Belenius
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST