Katarzyna Kozyra – Identity Bending
Katarzyna Kozyra, född 1963, tillhör en inflytelserik generation polska konstnärer som brukar gå under benämningen ”Critical Art”, med examen från Konstakademin i Warszawa 1993. Tidigt utvecklade konstnären en krävande arbetsmetod, med wallraffande inslag, i projekt som varar över flera år. Katarzyna Kozyras videoklassiker som Men's Bathhouse ger tillbakablickar på genusdebattens och medielandskapets utveckling under tre decennier, men visar även hur tidig konstnären var att använda sig av ett transfeministiskt perspektiv.
I Men's Bathhouse, som vann ett hedersomnämnande på Venedigbiennalen 1999, har Kozyra filmat i männens del på Budapests anrika Gellért badhus. På ett liknande vis opererar fotoserien Olympia (1996), vilken kom till när Katarzyna Kozyra under en längre tid behandlades med cellgifter mot Hodgkins sjukdom. Konstnären ville undersöka sin egen identitet som ung kvinna i en sjuk kropp och ifrågasätta normer kring skönhet.
Utställningen presenterar också valda delat av projektet In Art Dreams Come True (2003-2008), där Kozyra lät sig inspireras av sceniska konventioner i opera och balett tillsammans med den berlinske dragartisten Gloria Viagra och Maestro, Grzegorz Pitulej, operasångaren och pedagog. Il Castrato spelades in på barockteatern Teatro di Villa Mazzacorati. Konstnären anspelar här på forna tiders kastratsångare. Kozyra lånar sinnlighet och sceniska element från barockoperan för att undersöka femininitet utifrån ett transperspektiv. Verket var en del av gayfestivalen Gender Bender i Bologna.
Musikvideon Cheerleader är en parodi på musikvideogenren men är också en kommentar till tävlingsinstinkter inom konstvärlden, där videons dansande kör eller domare alla är chefer på inflytelserika institutioner i Polen.
Under åren 2012-2017 har Kozyra återvänt till Israel för att tillsammans med ett filmteam spåra och intervjua människor som identifierar sig med och har idéer om Messias. De har varierande religiös och etnisk bakgrund, lever nära turistströmmarna eller kanske som eremiter i öknen. Gemensamt är att de gör egna tolkningar av trossystem och i sitt sökande inte kompromissar med samhällets normer. Kroppen som en plats för transformation visas här från ett annat perspektiv – i samspelet mellan att vara en social varelse och samtidigt följa sitt inre kall. Videoverket Looking for Jesus visas, för första gången, som ett arkiv på museet.
Övrigt: 6 mars Filmvisning och samtal: Looking for Jesus, Uppsala domkyrka 19 maj Performance: Revolve Performance Art Days 17-19 maj.
När: 27 januari 2018 10:00 - 1 april 2018 16:00
Var: / Uppsala
Arrangör: Uppsala konstmuseum
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST