Jazz Är Farligt på Liseberg!
Jazz Är Farligt på Liseberg
är ett samarbete med klubbarrangören Elena Wolay.
Det startade som en klubb med fokus på att släppa in jazzen i andra subkulturer som krautrock till experimentellt och elektroniskt genom att lyfta fram inspiration från genrerna inom jazzen och utvecklade sig sedan till bland annat en tidning med samma tema. För fjärde året i rad producerar Jazz Är Farligt en festival med fri entré på Taubescenen, Liseberg.
"Festivalen Jazz Är Farligt på Liseberg kittlar åter igen subgenrer och blir en hyllning och en present med fri entré till alla som kämpar för det smala och fria kulturlivet i smått och stort men framförallt för ALLA. Röda tråden för årets upplaga är som vanligt motstånd med hjälp utav olika subgenrer som smeker experimentellt till jazz från krautrockens jättar till nutida briljanta frijazz-gudinnor från köpenhamn." Elena Wolay
Amon Düül II
är ett tyskt rockband, som bildades 1967 inom studentrörelsen på 1960-talet och har bestått i olika konstellationer sedan dess. Bandet startade som ett socialt experiment, kollektivt boende, i München. Amon Düül växte ut till ett band där medlemmar kom och gick som de behagade. De var samma politiska motrörelse som skapade Röda Armén och skakade om Västtysklands etablerade politiska etablissemang i sina grundvalar. Bandet är fortfarande ett av de viktigaste inom genren krautrock.
Musiker:
Dieter Serfas, trummor
Chris Karrer, gitarr
John Weinzierl, gitarr, bas, sång
Daniel Fichelscher, trummor
Hans Kröninger, visuals
Renate Aschauer, sång, tamburin
Bernt Ulrich Rudolf Linzen, Dario Krajina
John Sinclair
Poeten och aktivisten John Sinclair (född 2 oktober 1941 i Flint, Michigan), gick i slutet på sextiotalet från småstadsrockare och tonårs-dj till kulturell revolutionär, banbrytande marijuanaaktivist, radikal ledare och politisk fånge. Han hoppade av universitetet efter att ha skrivit avhandling om William Burroughs Den nakna lunchen och 1966-67 grundade denne jazzpoet och undergroundjournalist Detroit Artists Workshop och befann sig i hippierevolutionens frontlinje, som manager till "avant-rock"-bandet MC5 och organisatör av otaliga mängder gratiskonserter, White Panther Party-demonstrationer och aktivistevenemang. I tätt samarbete med sångaren och låtskrivaren Rob Tyner och de andra medlemmarna i MC5 ledde han bandet från lokal berömmelse till nationell angelägenhet och ett skivkontrakt med Elektra Records. Uppbackad Cary Loren läser han för oss och inspirerar oss till organisering.
Selvhenter
Kompromisslöst, och med en gränslöst explosiv blandning av experimentell rock, improviserad frijazz och aggressiv punk visar den danska kvintetten Selvhenter att friformsartad musik kan rymma så mycket mer än ren improvisation. Gruppens debut nominerades till Nordic Music Prize och tog den ut på den europeiska rock- och experimentscenen. Musiken är en blandning av rock, oljud, dronemusik och rå energi.
Musiker:
Jaleh Negari (drums)
Anja Jacobsen (drums)
Maria Bertel (trombone)
Maria Diekmann (violin)
Sonja Marie Henriksen Labianca
Jockum Nordström & Joakim Åhlund
Det finns en lång historia mellan Jockum och Joakim. Det finns en vinglig tråd mellan musiken och Jazz Är Farligt. Som en vaggande bro har de stöttat och tagit Jazz Är Farligt i handen till tryggare miljöer för att överleva verkligheten. Joakim Åhlund är gitarristen från ungdomsrockbandet Caesars som även producerar skivor åt Håkan Hellström. Jockum Nordström är konstnären som alla som gått ut Konstfack de senaste tio åren vid något tillfälle kopierat. När Jocke och Jockum gör musik är det älskvärt sväng och framför allt improviserad umgängesmusik för överklassen utan pengar som se så vackert beskriver det.
Musiker:
Joakim Åhlund, bas
Jockum Nordström, gitarr
Cissi Efraimsson, tamburin, slagverk och batterier
Per-Erik Adamsson, flöjt
Moussa Fadera, batterier
Ulf Engström, synthar
SORK
Experimentella kraut-post-punkarna SORK är en högenergisk dansant noiseattack. Med kompromisslösa, tunga trummor, öronbändande samplingar, hypnotisk fuzzgrooves bas, sång, och fascinerande ljud från trombon, skränig megafon och leksaksinstrumentet stylofone, förgylls allt med suggestiv orgel och synt som får musiken att glöda av intensiv avantgarde-disko med medlemmar från URAN Gbg till självaste Mag.
Musiker:
Magdalena Ågren: sång, oljud, trombon och samplingar
Helena Engarås: bas
Petrus Fredestad: synthar
Pontus Torstensson: trummor, maskiner and samplingar
När: 16 augusti 2017 15:00 - 16 augusti 2017 21:00
Var: Liseberg / Göteborg
Arrangör: Jazz Är Farligt
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST