Vad gör ett arkiv? Dagmar Brunow om mångfald, arkiv och minne


Torsdag 2.2, 19:00

Föreläsning: Att curera det audiovisuella kulturarvet: Tankar kring mångfald, arkiv och minne av Dagmar Brunow.

Flera europeiska filmarkiv har nu gjort sina digitaliserade samlingar tillgängliga för allmänheten. Ett av arkivens uppdrag är att värna om mångfalden. Men hur hanterar arkivarierna utmaningen med luckor i arkiven, särskilt med tanke på att HBTQI-personers och etniska minoriteters berättelser ofta varit dolda eller marginaliserade? Föreläsningen kommer att ge exempel på hur svenska, brittiska och tyska film- och videoarkiv kan ’queera‘ sina arkiv och synliggöra samhällets maktstrukturer. Som en del av seminarieserien Vad gör arkiv?

Dagmar Brunow (Växjö/Stockholm) är lärare i filmvetenskap vid Linnéuniversitetet och undervisar i genusvetenskap vid Södertörns högskola. Hon disputerade 2014 vid Hamburgs universitet med en avhandling om mediala minnesstudier. Brunows publikationer kretsar framför allt kring minne och migration, feministisk experimentalfilm och transnationellt filmskapande. Brunow har också varit initiativtagare till Ladyfest Hamburg (2003).

I samarbete med Institutionen för Genusvetenskap vid Södertörns högskola och Institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet.

Vad gör ett arkiv? är Tensta konsthalls nya seminarieserie som tittar närmare på arkivets roll idag, i förhållande till samtidskonst och andra fält. Arkivet som fenomen är intimt sammankopplat med modernitetens vurm för historieskrivning, och hur vår uppfattning om historien formats därefter. Konstnärer såsom Andy Warhol, Raqs Media Collective, och Walid Raads Atlas Group Archive liksom filosofer som Michel Foucault, Jacques Derrida och Gayatri Spivak har alla intresserat sig för hur den formella makten alltid försöker kontrollera arkiven, Just därför är det viktigt att arkiven öppnas upp, kritiseras, och omarbetas.

Föreläsningsserien belyser nödvändigheten i att omformulera historien i förhållande till det förgångna, nuet och framtiden. Det sker mot bakgrund av de senaste decenniernas våg av konstinitiativ som behandlar existerande såväl som nyproducerade arkiv, för att genom dem föreslå alternativa historieskrivningar och motbilder. Serien genomförs i samarbete med Institutionen för Genusvetenskap vid Södertörns högskola (Ulla Manns) och Institutionen för mediestudier vid Stockholms universitet (Malin Wahlberg).

Tensta konsthall har tidigare arrangerat seminarieserierna Vad gör en konstinstitution? (2011–12), Vad gör den sociala praktiken? (2012), Vad gör konstteorin? (2013), Vad gör konstförmedlingen? (2014) och Vad gör en utställning? (2015).

Sen 2012 har Tensta konsthall drivit ett utställningsprogram som fokuserar på arkiv, bibliotek och samlingar. Bland dem kan nämnas Bidoun Library (2012), Katitzis resa genom Sverige (2012), Två arkiv (2013), META och regina: Två tidskrifter i systerskap (2014), Here We LTTR: 2002–2008 (2015)

Kommande föreläsnignar

Onsdag 8.3, 19:00 Ute Meta Bauer (Berlin/Singapore) är chef och curator på Centre for Contemporary Art i Singapore och har ett särskilt fokus på genreöverskridande format. Bauer var tidig att använda arkivet som form för att lyfta fram alternativa historier.

Onsdag 3.5, 19:00 Jacqueline Hoàng Nguyen (Stockholm) är konstnär. Hon använder ett brett spektrum av medier och utgår mestadels från arkivmaterial för att undersöka frågor om historicitet, kollektivitet, utopisk politik och mångkulturalism inom ramen för feministisk teori.

Onsdag 10.5, 19:00 Alisa Lebow (London) är filmskapare och curator. Hon har bl a arbetat med Filming Revolution - ett interaktivt, databaserat arkiv om independent- och dokumentärfilm i Egypten efter revolutionen.

När: 2 februari 2017 18:00 - 2 februari 2017 19:00

Var: Tensta Konsthall, Taxingegränd 10 / Stockholm

Arrangör: Tensta Konsthall