Vem kan bli producent prisades på ny feministisk musikgala

2020-02-14 | Jenny Rönngren padlock

KULTUR

Sista helgen i januari hölls första upplagan av Den feministiska musikbranschfesten (DFMF). Bakom det exklusiva initiativet står Sabina Wärme, som redan är igång med planeringen av nästa års gala. Hon konstaterar att galor och priser är en viktig del av branschen som i de flesta avseenden ännu är extremt mansdominerad.

Hur uppstod idén?

– Musikbranchen är, som många andra arbetsplatser, fortfarande extremt mansdominerad. Det ser vi inte minst i den årliga statistiken som kommer från både media och branschorganisationerna själva. Cis-män får mest royalties, är överrepresenterade som signerade producenter på förlagssidan, sitter på en stor del av vd-positionerna, och så vidare. Men det som kanske inte syns i den här statistiken är att vi är ett stort antal kvinnor och transpersoner som arbetar i den här branschen, och att vi finns representerade i vartenda led av musikindustrin.

– Galor och priser är en viktig del av musikbranschen. Sverige har ett flertal olika musikbranschgalor och mötesplatser, men många av dessa domineras av män. Och framför allt så har det aldrig tidigare arrangerats en musikbranschgala specifikt av och för kvinnor och transpersoner i musikindustrin. Vårt arbete måste få lyftas och prisas och om jag får välja, vilket jag nu får eftersom jag har grundat den här galan, så vill jag göra det i en trygg arbetsplatsmiljö tillsammans med andra transpersoner och kvinnor som jag ser upp till och respekterar.


Vad kan du berätta om kvällen, uppslutningen, framträdandena?

– Det blev verkligen en helt fantastisk kväll med riktigt bra uppslutning. Jag ledde scenprogrammet tillsammans med min tjej Moa Svan. Nino Ramsby, Isabel Neib och !SAURA spelade live. Dessutom gästade även musikproducenten Selen Özan och musikjournalisten Annah Björk. Sedan fick vi dansa och mingla vidare till dj-set av HAJ300, MeiYáo och Sister justice.


Ett pris delades ut på galan, vem fick det och varför?

– Priset till ”Årets feministiska musikbranschgärning” ska gå till en organisation eller initiativ som arbetar för en mer jämställd musikindustri och för branschen framåt i en feministisk riktning. 2020-års pris gick till Vem kan bli producent med motiveringen: Vinnaren av Årets feministiska musikbranschgärning har under sin verksamma tid redan förändrat villkoren för kvinnor och transpersoner inom musikindustrin, och skapat en möjlighet och en plattform att fortsätta förändra branschen i många år framåt.

– Övriga nominerade var IMPRA, Rikt Grrrl sessions och Statement festival. De nominerade hade tagits fram av en kommitté bestående av Elena Wolay, Sophia Tako, Jon Ely Xiuming, Cecilia Nordlund, Barbara Chamoun, Linn Fijal och mig.


Hur ser framtiden för DFMF ut?

– Jag jobbar redan med planeringen inför DFMF 2021. Jag tänker att nu går vi härifrån och framåt!


Vem kan bli producent har stått för Årets feministiska musikbranschgärning. Fr v: Katja Lindeberg, Hanna Rothelius, Cindy Lee, Åsa Johnsen.


Sabina Wärme är grundare av Den feministiska musikbranschfesten.


Pia MeiYáo Do, dj.


Fr v. Justine Balagade (dj), Mira Aasma (publik), Evelina Åslin (publik), Isaura Da Luz Reis (artist), Sophia Tako (medlem i priskommittén).

Bilder: Sofia Aedo Zahou

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: