Ölprovning med ölprofilen Malin Derwinger.

Stor stark gemenskap som handlar om mer än bara öl

2019-08-12 | Jenny Lind padlock

EKONOMI

Män dricker öl och tittar på sport medan kvinnor dricker vin och underhåller sina kroppar, enligt rådande könsstereotyper. Men öl har inte alltid varit manligt kodat och i dag samlas kvinnor och icke-binära runt kruset för återfinna en spännande kultur.

FAKTA/Gäris och icke-binäris

Gäris och icke-binära grupper utgår från en intersektionell maktanalys och fokuserar på feministiska och antirasistiska frågor.

Streetgäris-gruppen var först ut och har varit aktiv sedan 2013. Den har gett upphov till en stor mängd separatistiska avknoppningar, utifrån både intressen och grupptillhörighet, och inspirerat nya grupper som lever sina egna liv.

Gruppen Ölgäris bildades 2017 och har omkring 7 500 medlemmar på Facebook.

Aktier, odling, motorer och öl är några av alla ämnen som kvinno- och transseparatistiska grupper samlas kring på sociala medier i dag. Många grupper har samlats under ”gäris och icke-binära”.

Feministiskt perspektiv har träffat ölföreningen Fermenistas och dess ordförande Ingrid Kling. Föreningen har sin bas i Malmö och är en avknoppning från det sociala nätverket Ölgäris.

– Jag och Marie Sundström, träffades genom Ölgäris. Själv letade jag efter ett nytt intresse att lägga min tid på och när jag hittade gruppen så kändes allt bara så rätt. Vi startade en egen Facebookgrupp. Sedan bjöd vi in till ölträffar där vi bland annat bryggde öl här hemma hos mig, säger Ingrid Kling, och fortsätter:

– Vi behövde helt enkelt ha något organiserat för att kunna träffas, dricka öl och bjuda in till provningar.


Ingrid Kling, ordförande Fermenistas, på eventet ”Lager på lager”.


Separatistisk organisering

Genom föreningen umgås medlemmarna runt det gemensamma intresset att dricka och brygga god öl. Men föreningen är mycket mer samtidigt. 

– Det är trygghet och gemenskap. Ett sätt att lära känna personer. Det handlar också om att sprida tips och kunskap. Det blir lyckat på grund av separatismen. Jag möter kvinnor som har jobbat länge i branschen som utbrister ”äntligen!” när de får höra om oss. Tidigare har jag aldrig upplevt separatism som framgång för mig, utan det för först nu med Fermenistas som jag möter möjligheter, säger Ingrid Kling och fortsätter:

– Det är många som skrattar mig rakt i ansiktet när jag berättar att jag är ordförande i en feministisk ölförening. Män som kvinnor kan skratta åt oss. En kvinna sa en gång att det var det dummaste hon hört. Då svarade jag bara ”skönt att du inte känner dig förtryckt någonstans, för det gör jag”.

Många feministiska grupper använder separatism som organiseringsform. I grupperna begränsas deltagande efter kön, funktionalism, erfarenheter av rasism eller andra kriterier. I till exempel Fermenistas fall är endast kvinnor och transpersoner välkomna att delta.


Behovet av trygga sammanhang

Grupper som handlar om motorer och aktier är bara några exempel på slutna sammanhang för kvinnor och icke-binära på sociala medier i dag. Många grupper har samlats under paraplybegreppet ”gäris och icke-binära”.

– Behovet av grupperna kommer för att en vill kunna ställa de där nördiga frågorna utan att bli dömd. Jag skulle aldrig ställa en fråga om min bilmotor öppet, för satan vilken situation jag skulle ha hamnat i. Folk hade reagerat i stil med ”vet du inte vilken motor du har?” eller ”hur kan du inte veta det här?”, säger Kling och fortsätter:

– Det kan vara otrevlig ton och förlöjligande när en ställer en konkret fråga.


Några fermenistas brygger med hembryggarna Secret sisters i Malmö.


Kvinnor och öl

Ölbranschen frågar sig gång på gång varför kvinnor väljer bort humle och malt.  Några bryggerier har försökt saluföra ”öl för tjejer” utan framgång. Särskilt uppmärksammad är en misslyckad kampanj riktad till kvinnor där etiketten och namnet var utbytta på en redan etablerad öl.

I dag dricker män dubbelt så mycket alkohol som kvinnor visar en rapport från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN). Öl utgör hälften av de starkdrycker män konsumerar på ett år, men bara en bråkdel av kvinnors årliga konsumtion.

I en studie från maj i år, The beer agender, behandlas kvinnors attityder och inställning till att dricka öl. Flera olika faktorer påverkar valet av förfriskning. När det kommer till kvinnor och öl påverkar storleken på flaskan och glaset likväl som sexistiska attityder i marknadsföringen. Men historiskt har kvinnan haft en stark koppling till ölet. 

Innan industrialiseringen var det kvinnans lott att brygga öl. Det var hon som smaksatte och stod för recepten, och även hade kontroll över bryggningen. I takt med kapitaliseringen och massproduktionen försvann kvinnor från bryggningsprocessen.

För Fermenistas har alla kontakter med kvinnor i ölbranschen varit lärorika och gett insyn i såväl smak som bryggning.

Lise Ljungman, en ölprofil från Stockholm, berättade för oss att ett öl kan gå igenom ett helt kontrollsystem utan att en enda kvinna smakar produkten. Det är först när ölen står i hyllan på Systembolaget som en kvinna dricker, säger hon och fortsätter:

– Jag vet inte i detalj varför kvinnor drar sig för att dricka öl för det finns säkert flera förklaringar. Det kanske är en kombination med att öl säljs in tillsammans med sport och det är arenor som främst är kodade för män.

Ingrid Kling upplever att branschen kodar ölet genom marknadsföring och sammanhang. 

– Jag har till exempel varit på ölfestival som parar ihop öl med hårdrock. Samma festival håller också till i en park och det är jättehärligt på dagen men så fort det blir mörkt finns det inga lampor på området. Det blir kolsvart. Det finns inget säkerhetstänk med andra ord, och kanske beror det på att de som har anordnat festivalen aldrig har känt sig rädda eller osäkra i det läget.


Rätten att äga smaken

På ölträffar är det möjligt att provsmaka flera olika sorters förfriskningar och dela på en öl. I organiserade provningar är det också möjligt att få hjälp med vilken smak som en tycker om, och vad för smaker som en inte uppskattar.

Ingrid Kling har träffat kvinnor som inte vet vad för olika öl som finns och vilka smaker som personen föredrar. Genom föreningen lär sig deltagarna om processer och viktiga kontrollfrågor att ställa vid en beställning.

– Det är inte på liv och död men du borde kunna dricka en riktigt god öl, säger Ingrid Kling från feministiska ölföreningen Fermenistas avslutningsvis. 

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: