Utan personligt ansvar
Spelas på Hagateatern 27 februari - 2 april 2016.
Skådespelare: Amelie Thorén, Jan Ericson och Sara Klingvall
Manus: Anders Friberg och Sara Klingvall efter Lena Anderssons roman Utan personligt ansvar
Regi: Anders Friberg
Scenografi & kostym: Heidi Saikkonen
Ljusdesign: Åsa Holtz
Musik: Anna Gustavsson
Teknik: Ida Gustafsson
Regiassistent: Zacharias Lilja-Nylander
Musiker: Anna Gustavsson och Gunnel Samuelsson
Ljuskonsult: Oskar Oscarson
I Utan personligt ansvar, uppföljaren till Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande, förälskar sig Ester Nilsson i den känslomässiga otillgängliga men kroppsligt tillgängliga skådespelaren Olof Sten. När teater Tamauer sätter upp Utan personligt ansvar på Hagateatern i Göteborg är scenen ett schackbräde. Kärleken som lek, eller kärleken som spel? Olof och Ester har nog olika åsikter om den saken, och kämpar i två timmar om vems verklighetsbild som ska gälla. Har de ett förhållande eller inte? Olof Sten är nämligen redan gift med Ebba, enligt egen utsago lyckligt, och dramat ligger i Esters kamp för att få honom att inse att han vill samma sak som henne.
Vad vill Olof? Vill han ha Ebba och Ester, vill han ha Ebba och Ester vid sidan av, vill han någonting alls eller vet han ens vad han vill? Vi vet inte och för att vara en pjäs som pratar så mycket om Olof är det märkligt hur lite vi vet om honom, egentligen. Han står inte i fokus alls, till skillnad från Esters bild av honom.
Tragisk underton
Helt klädda i rött, kärlekens färg, turas Amelie Thorén, Sara Klingvall och Jan Ericson om att vara Olof, Ester, Esters vänner och den efterkloka berättaren. Allra mest glöd i spelet finns nog i scenerna där vännerna ömsom bekräftar och protesterar mot Esters bild av relationen.
I stunden är det tydligt nog vem som pratar, särskilt dialogerna mellan den analytiska Ester och den undflyende Olof. I efterhand glider ändå alla röster ihop, de är inte tydligt åtskilda i spel eller gestaltning – är de alla kanske egentligen Ester? Berättaren och Ester delar samma analytiska språk, samma vetenskapliga angreppssätt på relationer.
Trots att Ester vet att förälskelsen aldrig är logisk, försöker hon med vetenskaplig noggrannhet analysera sin och Olofs relation. Det är en rolig pjäs, där Esters intellektualiserande förhållningssätt till den okontrollerbara kärleken får en tragisk underton som man inte kan annat än skratta åt när det är så smart formulerat. För hur smart hon än är hjälper det inte när känslorna styr hennes tolkningar i den riktning hon själv vill. Varför hon vill ha Olof framgår egentligen aldrig men det kanske inte är meningen. Deras relation framstår heller aldrig som särskilt innerlig – de stunderna är omnämnda men inte skildrade. Det handlar om kärlek och otrohet, men det är inte relationen som står i fokus utan snarare Esters längtan.
Allt på spel
Vi får också en vagt marxistisk analysmodell av hur Olof utnyttjar kärlekens krafter och alltid ser till att ligga på plus i relationen till Ester – ett resonemang han naturligtvis besvarar med att kärlek inte handlar om pengar. Genom att aldrig lova något, genom att aldrig ge mer än han får och genom att ändå handla som om han lovat något behåller Olof makten i den relation han till och med vägrar kalla ett förhållande. Esters avancerade analyser av kontrasten mellan Olofs ord och hans handlingar hjälper henne inte att förstå honom förrän det är för sent. Här är kärleken en maktkamp för när någon har mer än vad den hinner med och någon annan har mindre än den behöver kan relationen dem emellan aldrig bli jämställd, aldrig bli på lika villkor. Som mellan en otrogen äkta make och hans älskarinna.
I en desperat handling försöker Ester återta makten över deras relation. I inledningen har vi fått veta att hon anser att i kärlek måste man våga chansa och riskera att bli sårad, och här ställer hon till slut allt på spel. Ett lyckligt slut på ett kärleksdrama kan förstås lika gärna låta så här: ”Gör sedan som jag, lämna oss bakom dig och sluta höra av dig till mig”.
MEST KOMMENTERAT
SENASTE KOMMENTARERNA
Eva Schmitz - Jag vill bara hänvisa till min avhandling från 2007: Systers
Om Var Grupp 8 en feministisk organisation?
Abraham Adolfsson - Och härtill bör kanske sägas att jag är Finne och uppvuxen i
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Abraham Adolfsson - Ja, det är väl jättebra att ha ett intresse att ta till sig
Om #bildskolan 21: Att äta Den Andre
Per A.J. Andersson - Betalda övergrepp? Hmm… Brott ska lagföras, inte klumpas iho
Om Porr handlar om betalda övergrepp
Eva Annonssida - Finns ingen kärnvapen på marknadstorg.se
Om Nobels fredspris till kampanj för att avskaffa kärnvapen
gudrun tiberg - Hello nya Fempers nyheter! Underbart att allt blir tillgän
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Eva NIkell - Jag är definitivt med dig, även om jag tyvärr inte sitter i
Om Rödgrönt ointresse för fred och nedrustning borde oroa många
Barbro Frost - Radikala och bra synpunkter.
Om Var inte målet att vi skulle jobba mindre?
Arina Stoenescu - Heja och tack för att ni finns! Glad första maj!
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
Frederick Lidman - Lite osäker på vad det här betyder i praktiken. Sidan femini
Om Feministiskt perspektiv öppnar arkivet och startar på nytt!
MEST LÄST