Anna-Klara Bratt samtalade med Frida Färlin (längst t v) och Maria Starck (i mitten) under politikerveckan i Almedalen.

Madders grundare redo att kampanja igen med Fi

2015-07-17 | Jenny Rönngren padlock

FEMPERSPODDEN/SPECIAL

Frida Färlin och Maria Starck har fått stor uppmärksamhet i kommunikationsbranschen för deras framgångsrika ideella arbete för Feministiskt initiativ (Fi) under supervalåret 2014. Att gå tillbaka till en anställning var aldrig aktuellt.
I FEMPERSPODDEN SPECIAL denna vecka möter Feministiskt perspektivs chefredaktör Anna-Klara Bratt de båda grundarna av kommunikationsbyrån Madder.

FEMPERSPODDEN SPECIAL/MADDER


Samtalet mellan Feministiskt perspektivs chefredaktör Anna-Klara Bratt och Madder-grundarna Maria Starck och Frida Färlin ägde rum under politikerveckan i Almedalen, första veckan i juli 2015.

– Folk letar företag med värderingar, det känner vi jättetydligt, även om de inte tycker som Fi tycker de om att vi tycker något. Med det sagt, så var det något uppdrag under våren som kanske föll bort för att vi var feminister, säger Maria Starck obekymrat och lovar kliva in även i nästa valrörelse.

– Alltså det är det roligaste som finns, det är helt sjukt bara att vara här (i Almedalen, reds anm) och påminnas om förra årets valrörelse är så pirrigt, för vi möts här igen vårt fantastiska gäng. Vi är många och feminismen är stark, säger Frida Färlin.

Samtidigt konstaterar hon att det är flera år kvar till nästa valrörelse och att mycket kan hända till dess, men Fi:s kommunikation behöver underhållas under tiden. Och i det arbetet är både hon och Maria Starck fortsatt involverade. I FEMPERSPODDEN SPECIAL berättar de både om det ideella kommunikationsarbetet i Fi under den feministiska våren, med en explosionsartad medlemsökning, lyckträffar och missbedömningar i de båda valkampanjerna inför EU-parlamentsvalet och riksdagsvalet, samt vad det mynnade ut i – den kommunikationsbyrå som de själva saknat:

– Jag har jobbat på organisationer hela mitt arbetsliv, och organisationer köper jättemycket kommunikationstjänster. Både i den världen och i den feministiska, antirasistiska finns det uppdragsgivare, men kanske inte lika många byråer som möter upp, säger Maria Starck.

Frida Färlin hade sett samma behov från andra hållet:

– Jag kommer från reklamhållet och var otroligt trött på det tugg man alltid mötte för att det finns en jargong som folk ska köra för att visa upp sin kompetens. Då kände jag att om jag är jättetrött på det här, så måste andra också vara det. Istället för att använda svåra ord så folk ska tycka att man är häftig, så kan man använda jätteenkla ord så att alla förstår, så vet man vad man pratar om och så blir hela kommunikationen också bättre.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: