Ny folkrörelse att avslöja sexism

2014-02-12 | Matilda Otterstam padlock

INRIKES

I måndags delade Tomas ”Genusfotografen” Gunnarsson ut priset till årets sexist, klädkedjan American Apparel, efter en omröstning på Genusfotografens blogg förra veckan. Den här veckan går det att buda hem Genusfotografens guldtuttemugg.

LÄS OCKSÅ:

2014-02-12 Lär dig reklamera sexism

I måndags delade Tomas Gunnarsson ut priset till årets sexist, klädkedjan American Apparel. När Tomas svarar i telefon skrattar hen till:

– Vilken tajming, jag går precis förbi American Apparel.

Tomas Gunnarsson säger att de flesta av de nominerade har haft sina 15 minuter av skam och hen nu har gett dem 30 minuter till. De flesta av de nominerade till sexistpriset har mött kritiken med tystnad, de allra flesta har varken uttalat sig till Gunnarsson eller till medierna. Men responsen från övriga Sverige har varit positiv. Bara omröstningen till priset lockade över 20 000 människor till Genusfotografens blogg. Vad Tomas Gunnarsson har för planer nu när priset är utdelat är däremot hemligt.

– Jag tycker det är roligt att inte avslöja mina nästa projekt, det ska komma som en surprise! Men en sak jag gör just nu är att sälja guldtuttemuggen som American Aparel aldrig fick.


Förde tankarna till pedofili

Nej klädföretaget fick nämligen en guldnapp istället för den tilltänkta guldtutte-muggen. Det på grund av att deras reklambilder har kritiserats för att föra tankarna till pedofili. På bilderna visar unga tjejer upp klädesplaggen. Oftast är de nakna nertill, sittandes i obekväma situationer i kala lägenheter, vilket för många förde tankarna till bland annat trafficking. Guldtuttemuggen ligger just nu ute på tradera och auktionen är öppen tills på fredag.

– Pengarna ska gå till Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund. Jag vill att mitt pris ska användas till något gott, så jag hoppas att den drar in mycket pengar.

Jakten på att hitta och avslöja sexism har blivit lite av en folkrörelse. Flera gånger om dagen får Tomas Gunnarsson in tips på företag vars reklambilder är sexistiska. Och Gunnarsson håller inte med de kritiker som menar att de finns de som tjänar på att sexismen offentliggörs.

– All PR är inte bra PR. Det färgar varumärkena negativt, företagen vill ju inte att vi ska tänka ”barnporr” när vi ser deras loggor. Det är viktigt att synliggöra den sexism som finns i samhället, sexism är som konserveringsmedel för ojämställdheten.


Börja genusblogga

Som privatperson, om du inte har en stor genusblogg eller annan stor social plattform, kan du också engagera dig i kampen mot sexism. Det bästa är att skicka in bilder och annat som du upptäcker till Tomas Gunnarsson eller andra stora plattformar, Gunnarsson ger exempel på kontot Kvinnohat på Instagram och facebooksidan Supersnippan.

– Men sen brukar jag faktiskt rekommendera alla att starta en egen genusblogg, där de kan skriva sina egna analyser och vad de kommer fram till, säger Tomas Gunnarsson.

Det finns också möjlighet att skicka in sexistisk reklam till kampanjen #reklamera som drivs av Sveriges kvinnolobby och den mediekritiska organisationen Allt är möjligt.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: