Krogen Vassa eggen i Stockholm är fylld med bilder på nakna kvinnor.

Stockholmskrog klädd med nakenbilder

2013-06-07 | Katarina Rosengren Falk padlock 4

EKONOMI

Matsalen på Vassa Eggen vid Stureplan är fylld av gigantiska svartvita nakenbilder på unga tjejer med styva bröstvårtor och fuktiga blickar. Men om någon tagit illa vid sig tycker delägaren Robin Moderato att det är tråkigt. Att sexistiska bilder säljer bra är enligt honom inte motivet till att de hänger på väggarna.

Finkrogen Vassa Eggen vid Stureplan i Stockholm bytte för några år sedan koncept från Fine Dining till Steak House. Kvällen den 5 juni ser klientelet, till största delen bestående av köpstarka män, ut att ha bestått. Matsalen bakom den stimmiga baren är helt fullsatt. Vid varje bord sitter sällskap och de flesta består till 100 procent av kostymklädda män. Några få kvinnliga gäster sitter alla med ryggen mot en serie överväldigande bilder av nakna unga kvinnor. Är det en slump?

De stora, svartvita fotografierna är estetiska och hängningen är snygg. Om det inte vore för att tjejerna var nakna, med styva bröstvårtor och förföriska ansiktsuttryck, skulle kanske ingen ha reagerat. Men som det nu är har Feministiskt Perspektiv kontaktats av flera personer som upplever att bilderna är djupt problematiska.

Debatten är inte ny. När Strandvägen 1 slog upp portarna för några veckor fick en estetiserad, sexualiserad bild av en kvinna på hemsidan stor kritik. Många menade att den nya innekrogen marknadsförde sig med sexism. Per Lydmar svarade på kritiken, dels genom att byta ut bilden mot en hund och dels genom att hävda ett klassiskt argument: bilden av den unga, avmagrade tjejen sittande på en till synes iskall klipphäll var konst. Att personerna bakom Strandvägen 1 trots motargument om att det är fel att censurera konst, tog till sig kritiken framstod som en seger mot fördomsfulla kvinnobilder i (semi-)offentliga miljöer.


Har sålt bra

Det är en märklig situation, att manliga stockholmskrögare den senaste tiden börjat uttala sig tvärsäkert om definitionen av konst. Frågan om vad konst är som av konstnärer, kritiker, forskare och andra uppfattas som djupt komplicerad, kanske omöjlig att svara på.

Forskning, transformation, förändring är några av de ord som brukar användas. Om motsatsen, det vill säga förlegade, kvinnoförnedrande bilder som reproducerar en kvinnosyn som är objektifierad, sexualiserad och infantiliserad är konst, varför välja att utsmycka sina lokaler med dem, i vilket fall?

Eller pågår ett nytt bakslag vad gäller sexualiseringen av det offentliga rummet och synen på kvinnors kroppar som objekt för manligt begär? Vi lever i en tid då fler än den våldtäktsåtalade Julian Assange kallar Sverige för ”feminismens Saudiarabien”, vill Stockholms innekrögare sälla sig till den skaran?

– Nej, absolut inte vi i alla fall! säger Robin Moderato, delägare i Vassa Eggen, med eftertryck till Feministiskt Perspektiv på torsdagen.


Robin Moderato (med skägg i mitten vänd mot kameran) med gäster på Vassa Eggen.


– Bilderna är tekniskt avancerade, analogt fotograferade i 8 X 10 tums storformat. Negativen är lika stora som A4 och printarna av dem har sålt fantastiskt bra. Jag uppfattade dem visserligen som provokativa, men trodde inte att någon skulle bli illa berörd. Tvärtom! Jag tycker att de är vackra och att fotografen är mycket skicklig. För säkerhets skull frågade jag många om råd innan bilderna hängdes upp, det gjorde jag inte minst för att de är så stora. Ingen jag pratade med tyckte att de var problematiska, men det är klart, allt kanske inte kommer fram till mig.


Så du har inte nåtts av någon kritik?

– Inte mycket, men några av våra gäster har reagerat och det har så klart väckt funderingar.

Det låter inte som om det var för att väcka uppmärksamhet med samma metoder som American Apparel använde när marknadsföringschefen Ryan Holiday själv påstås ha kontaktat kritiska bloggare när de sexistiska reklambilderna släpptes, enligt deviserna ”sex säljer” och ”all reklam är bra reklam” som ni valde bilderna?

– Tvärtom. Det här är inte en uppmärksamhet vi vill ha. Det är verkligen tråkigt om folk blir illa berörda av någonting som inte alls hade det syftet.


Utrymme för förändring

I samtalet med Robin Moderato låter det som om männen bakom Vassa Eggen har en annan syn på frågan än vad som framkom från Per Lydmar i samband med debatten om Strandvägen 1: ”Jag har aldrig censurerat vår konst och kommer inte att göra det nu heller”, sade Per Lydmar till Resumé.

Kanske kommer inställningen till vad som är konst, och framför allt, vad som är lämpligt att hänga upp i en krogmiljö, att förändras även på Vassa Eggen. På Restaurang Tranan blev det så när målningar av nakna kvinnor i provokativa positioner som prydde matsalen ledningen fick stark kritik. Det anrika etablissemanget vid Odenplan i Stockholm har sedan många decennier varit stamhak för ett kulturintresserat klientel och när ställets stammisar blev illa berörda tog bland andra hovmästare Jonas Pettersson och ägaren Mac Donald Lundgren allvarligt på invändningarna.

– Tranan är i första hand en krog, och inte en kulturinstitution. I rollen som restaurang med kulturengagemang uppskattar vi att lyfta fram unga, oprövade konstnärskap. Vi har däremot inte tagit ett övergripande ansvar för konsten så som en curator, gallerist eller liknande gör sedan förut.

– Tack vare kritiken beslutade vi oss för att ta en mer aktiv roll i urvalet av den konst som visas hos oss.


Offentlig miljö och arbetsplats

Så skedde också, och nästa utställning som ägde rum på Tranan var ett feministiskt performance av den unga konstnären Rebecka Bebben Andersson som genomförde sin uppmärksammade Nolli Sthlm. Rebecka Anderssons teckningar som blev ett av resultaten hängde under de kommande veckorna i matsalen.

En restaurang är inte ett galleri, ett museum eller en offentligt ägd institution. Men det är en arbetsplats och ett slags offentlig miljö genom att många personer vistas i den, och påverkas av den. Vilket ansvar har krögarna för de bilder som visas i deras lokaler? Är det sexiga, nakna brudar restaurangbesökarna vill se? Vad tycker personalen? Kan nedvärderande kvinnobilder vara ett arbetsmiljöproblem?

Feministiskt Perspektiv kommer att fortsätta bevaka dessa frågor, om vad konst och sexism är, hur besökare och personal uppfattar vad som hänger på väggarna och vad som lämpar sig att hänga upp i den sortens semioffentlig miljö som en innekrog utgör.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

June 7, 2013, 8:05 a.m. - Maria Fälth

Stora Journalistpriset till Er! Mycket bra att ni lyfter detta! Bland det värsta - och konstnärligt sämsta - och idag, år 2013! Fram för kvinnliga fotokonstnärer - Elisabeth Wallin t ex!

June 7, 2013, 9:42 a.m. - Christina Gezelius

Kvinnor - bojkotta krogen "Vassa Eggen"!

June 7, 2013, 11:05 a.m. - Carin Holmberg

Att kvinnor kan ses som kött och kött som kvinnor har Carol Adams skrivit väldigt bra om: Läs The Sexul Politics of Meat. Högaktuell!!

June 8, 2013, 11:23 a.m. - Katarina Rosengren Falk

Tack, Maria, håller med om att tidningen Feministiskt Perspektiv förtjänar Stora Journalistpriset, sedan länge! :) Och tack, Carin Holmberg, det är ett bra tips.

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.