Skolnormer i fokus

2011-11-11 | Edda Manga padlock

FEMINISM

Andra numret av Genus i år har skolan som tema. En frågeställning är komplexiteten bakom den gängse uppdelningen av elever i en pojk- och en flickgrupp. Numret innehåller också diskussioner om skolans roll i förhållande till konstruktionen av normalitet.

Siri Reuterstrand skriver om pojkarnas omtalade underprestationer i skolan och om flickorna med dåliga betyg. En del av forskningen bekräftar att det finns en antipluggkultur bland pojkar där det inte anses förenligt med den manliga normen att vara flitig i skolan. Det har spekulerats i om dessa resultat beror på diskriminerande betygsättning av lärarna.

Forskare vid Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering vid Uppsala universitet lät kontrollera 1700 anonymiserade nationella prov. Skillnaden i resultat kvarstod när det betygsattes av oberoende bedömare utan kunskap om provlämnarens kön. Samtidigt som pojkarna presterar sämre än flickorna går det bättre för pojkarna efter skolan, både vad det beträffar att skaffa jobb och i fråga om löneläge.

Hur kan detta förklaras? Ger inlärning av manliga koder för uppträdande en bättre grund för arbetsmarknaden än de kunskaper som de nationella proven mäter? Vad ger den utbildning som flickorna är högpresterande på? Frågor om skolans roll i att cementera könsroller blir ännu mer påträngande vad gäller hanteringen av ”problemflickor”. Forskaren Anneli Nielsen menar att det knappt finns någon forskning om dem, eller något beredskap på att hjälpa den här gruppen flickor. Hon talar om stigmatisering av flickor som faller utanför normen där många blir föremål för mobbning.

Eva-Lotta Hultén lyfter fram frågan om lärarkårens normalitet. Hon har talat med Eva Reimers, professor i pedagogiskt arbete, som ifrågasätter varför det i början av 2000-talet inte fanns några öppet homosexuella lärarstudenter? Hon tror att det beror på att skolan är heteronormativ. Skolan framställs som en asexuell plats där heterosexualiteten förutsätts. Elever tilltalas aldrig som om de kan vara homosexuella utan som om det alltid är andra som är det.

Charlie Olofsson skriver om Klass 9A ur genusperspektiv. Han har talat med Eva Skåreus som är skolforskare vid Umeå universitet som konstaterar att det ideal som förespråkas i programmet är en disciplinerande lärare som ställer krav på sina elever, ett gammalt maskulint lärarideal.

Genus. Populärvetenskapligt magasin från nationella sekretariatet för genusforskning No 2/11

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: