Den 1 november startar Feministiskt Perspektiv Rosa Guiden, ett sökbart branschregister för genus- och jämställdhetsaktörer.

Nu startar Feministiskt Perspektivs tvådagarsutgivning

2014-09-29 | Jenny Rönngren padlock

KULTUR

Från och med den här veckan utkommer Feministiskt Perspektiv två dagar i veckan – på tisdagar och fredagar.
– Det finns så mycket att bevaka och mycket av det vi skriver om är nyhetsrelaterat och vinner på att komma ut snabbt, säger tidningens chefredaktör Anna-Klara Bratt.

Ända sedan starten 2011 har redaktionen på Feministiskt Perspektiv diskuterat möjligheten att utkomma två dagar i veckan. Nu är det äntligen dags att öka utgivningstakten.

– Det som hindrat oss är bland annat att presstödsförordningen kräver ett minimipris på 500 kronor per år, vilket vi har tyckt varit för dyrt. Nu kan vi äntligen erbjuda månadsvis betalning och det innebär att det inte behöver bli så tungt för våra prenumeranter som har ont om pengar, säger Feministiskt Perspektivs chefredaktör Anna-Klara Bratt.

När Feministiskt Perspektiv startade 2011 var det fortfarande sällsynt att överhuvudtaget ta betalt för journalistik som på nätet. Medielandskapet förändras snabbt, och nu är frågan snarare hur, snarare än om, tidningar ska ta betalt på nätet.

– Vi har varit Sveriges billigaste veckotidning i över tre år och det har ju inte känts så bra med tanke på vad vi jobbar med, fortsätter Bratt och syftar på det faktum att Feministiskt Perspektiv lyfter fram frågor och röster som ofta faller utanför de traditionella mediernas normativa nyhetsvärdering, och därför varken ger hög status eller tillräckligt med resurser.


Läge att följa upp feministiska vallöften

Fördelarna med tvådagarsutgivning är flera, enligt Anna-Klara Bratt. Hon lyfter särskilt fram nätets kanske främsta fördel, nämligen snabbheten:

– En av de största fördelarna med att inte ge ut tidning på papper är att man slipper två led i produktions- och distributionskedjan och kan komma ut snabbare med nyheter. Därför har det känts bakvänt att utkomma så sällan som en gång i veckan, när kanske den största skillnaden gentemot papperstidningarna är just denna. En annan skillnad som talar för utökad utgivningstakt är det orimliga i att läsa så många texter på nätet på en gång.

Den utökade utgivningstakten kommer lägligt, menar Bratt och hänvisar till de många feministiska löften och utfästelser som gjort i valrörelsen:

– Den så kallade feministiska våren kom att resultera i en massa löften om feministisk politik, därtill alla frågor som sköts upp till efter valet genom tillsättningar av olika utredningar, såsom den om samtycke eller huruvida det behövs en särskild jämställdhetsmyndighet. Stefan Löfven lovade att titta på frågan om ytterligare individualisering av föräldraförsäkringen under 2015 – för det finns det definitivt ett stöd i riksdagen nu, till exempel. Vår bedömning är helt enkelt att det behövs mer feministisk bevakning – och oftare.

Bratt tycker att det finns skäl att intensifiera utgivningstakten även ur ett globalt perspektiv:

– Vi är starka på utrikesnyheter då vi har kontakter och kanaler som många tidningar och nyhetsbyråer saknar. Vi kan ofta gå direkt till egna källor och behöver inte gå omvägen via utländska mediebyråer eller kanaler. Detsamma gäller sport, som är ett nyhetsintensivt område med relativt kort livslängd.

I pipeline ligger nu arbetet med att göra Feministiskt Perspektiv responsiv, det vill säga mobilanpassad, vilket i förlängningen skulle innebära att tidningen närmar sig en app:

– Många av våra läsare efterfrågar Feministiskt Perspektiv som app, och den största fördelen med det skulle ju vara att alla prenumeranter nås av ett meddelande varje gång vi uppdaterar tidningen.


Branschregister för riktad annonsering

Parallellt med den utökade utgivningstakten pågår nu arbetet med att bygga upp ett sökbart branschregister för genus- och jämställdhetsaktörer – Rosa Guiden.

– Rosa Guiden är ett annat projekt vi pratat om sedan starten. Det finns en massa genus- och jämställdhetsaktörer i dag – och inte sällan hör kunder av sig till oss och frågar efter genuspedagoger eller moderatorer som kan jämställdhetsfrågor. Även inom kultur- och utbildningssektorn kan vi notera ett behov av riktad annonsering. Vi har även kunnat konstatera ett behov av feministiska näringsidkare som sysslar med helt andra saker, men som tar feministisk ställning. Det kan vara ideologisk baserade PR-byråer, teknikföretag, vårdgivare eller till och med restauranger. Det ska bli spännande att se vad vi får för respons på detta.

Rosa Guiden är tänkt som ett slags Gula sidorna och till en början var tanken att branschregistret skulle heta Rosa sidorna, med det visade sig vara omöjligt att komma runt alla porrsidor som dyker upp vid en sökning:

– Det var synd, för Rosa sidorna säger ganska precis vad det handlar om: en enkel och billig form av annonsering för olika typer av branschaktörer där alla skulle kunna ha råd att vara med. Nu fick det bli Rosa Guiden. Vi börjar i liten skala på den egna sidan, men planerar att kunna öppna upp digitala portar från andra aktörer i branschen, säger Anna-Klara Bratt.

Rosa Guiden öppnar den 1 november.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: