Förändring-hen kom på studentfest i Uppsala

2014-03-23 | Mårten Färlin padlock

KULTUR

Studenttraditionerna i Uppsala utmanas av universitetets genusförening som nyligen ordnade otraditionell så kallad gasque med filmvisning och rollspel som byggde på profetian om Förändring-hen, som Norm-Aina och Patriar-Kato försöker sätta käppar i hjulet för.

FAKTA

Gasque är en större fest med mat och dans på en studentnation.

Studentnationer är en sammanslutningar för studenter vid universitet eller högskolor, vanligen uppdelade efter geografisk härkomst.

– Bögbot! Ja, här måste jag tyvärr göra en beteendeanmärkning, för ni är uppenbarligen både queer och störiga.

En lapp märkt ”BÖGBOT” överlämnas av Patriar-Katos lakejer Norm-Aina och de två ovan nämnda anmärkningarna är ikryssade. Besökarna på Genusföreningen vid Uppsala universitets gasque på Kalmar nation, möts i samband med fördrinken av Norm-Ainas och Patriar-Katos rådande förtryck – ett klyftigt och ironiskt tema som genomsyrar kvällens evenemang. Oroväckande många bryter nämligen mot de beteendenormer som måste upprätthållas: här finns ett sällskap i Prideregnbågens alla färger, suffragetter med kvinnorättsplakat, cismän med klänning och smink, trans*personer och homosexuella. Fullständigt kaos! Den mustasch- och munkjackklädda beteendepatrullen har en hård kväll framför sig.

Med hjälp av oerhört välproducerad film och uppträdanden förmedlas under middagen berättelsen om den urgamla profetian Förändring-hen; att Patriar-Kato kommer att störtas. Men profetian hamnade i Norm-Ainas händer och de lyckas tillsammans med Patriar-Kato i århundraden upprätthålla könsstereotyper och normer. Än i dag är styret detsamma. I filmens samtida parti råkar patrullen se en man på stan som är på väg in till butiken Glitter. Men de är snabbt på plats och leder honom in till rätt butik – Dressman. En snusande tjej bötfälls och snuset konfiskeras. Publiken är förtjust, skrattsalvorna vet ingen hejd.

Just i samband med gasquer är normer vanligtvis väldigt närvarande. Klädkoder berättar att män bär kostym eller frack och kvinnor långklänning. Fokus ligger på mannen, vars ”bordsdam” naturligtvis sitter till höger. Kvinnor och män skålar enligt könsspecifika instruktioner. De gasquevisor som sjungs utgår nästan alltid från den alkoholhetsande mannen. Kött är givet. Men på Genusföreningens gasque är klädkoderna som bortflugna – vem som är bordsdam går inte att avgöra. Alkoholhetsen tonas ner, all mat är vegansk och sånganföraren (som ovanligt nog är en kvinna) sjunger:

”Bä bä regnbågslamm Har du något kön? Ja ja kära barn jag har säcken full På måndag är jag trans, på tisdag är jag hen Och sen på onsdag är jag bara den”

På tillställningen förekommer även PK-maffian – Norm-Ainas antagonister, som anmärker på varandras felsägningar och har sina aningar om att Förändring-hen kommer under kvällen. Och nog infrias profetian. Besökarnas olika sexualiteter och normbrytande beteende blir för mycket. Normbrytarna har blivit så många att Norm-Aina blivit en avväpnad minoritet. En regnbågsflagga kastas över patrullen Norm-Aina och de förvandlas till queer – Förändring-hen är här. Jublet får nationsbyggnaden att skaka!

Den fiktiva Förändring-hen är på sätt och vis symptomatisk för verkligheten: denna gasque – den andra i raden sedan Genusföreningen grundades – sålde slut sina 110 biljetter på två dagar. Något är på väg att hända – låt oss störta även verklighetens Patriar-Kato.

Verktyg


Skriv ut

Kommentarer

Du måste vara inloggad för att kunna lämna en kommentar.

annons: